Om det är så att du vill gå ner i vikt, på ett hälsosamt sätt så är det dels bra att ha ett smart träningsupplägg, dels att även göra andra insatser för att påverka viktnedgången. När du ska träna, så är det rätt bra att gå till gymmet, men glöm inte att du även bör göra övningar som höjer pulsen samt stärker konditionen. Sedan är det även bra att se över vad du äter. En smart start där, det är att satsa på en viktminskning matkasse. På gymmet bör du bland annat lägga ner tid på att göra de övningar som tränar stora muskelgrupper. Då talar vi om lår, rumpa, bröst och rygg. Bland annat kan du träna med basövningar så som knäböj, marklyft, utfall, bänkpress och pull-down. Dessa är mycket effektiva och du tränar då många muskler samtidigt.

Att träna rätt

När man har en övervikt, så tenderar ju en del av det att sätta sig kring midjan. Många vill därför lägga fokus på en massa magövningar. Men vanliga situps gör inte så mycket åt saken, utan du bör träna sådant som involverar de största musklerna i din kropp. Eventuellt kan du även komplettera med roll-outs och cable crunches.

Att höja pulsen ibland är bra för din kaloriförbränning, så se även till att få in sådana övningar. Bland annat kan du testa det som kallas för tabatametoden.

Anpassa kosten

Träning räcker en bit, men inte hela vägen. Det är även viktigt att se över vad du äter samt se till att göra förändringar. Du kan börja med att använda dig av viktminskning matkasse, men även se till att du äter mindre portioner. Du bör även öka ditt intag av grönsaker och frukt samt se till att du helt skippar godis, snacks, drycker och andra kaloririka livsmedel. Du som vill gå ner 0,5 kilo per vecka, du bör ligga runt 500 kalorier under din balansnivå.